באיזה מצב תבחר לצלם ?

באיזה מצב תבחר לצלם ? ניסוי הוא תמיד הדרך הטובה ביותר לגלות מה עובד טוב עבורכם, הינה מדריך כדי להראות לכם שימוש בכל אחד ממצבים הנפוצים ביותר במצלמת DSLR כאשר בכול מצב ישנה עדיפות מסויימת במצלמה שבא יבחר הצלם לצלם ביחס לאובייקט המצולם או בכך יתאים את המצלמה לתנאים בשטח .

באיזה מצב תבחר לצלם ? 

צלמים מתחילים רבים נמצאים תחת הרושם שצלמים מקצועיים שמצלמים במצב ידני באופן בלעדי. וכי שימוש במצב ידני סמל למקצועיות. אבל האם זה נכון שכל הצלמים המקצועיים משתמש במצב M ? אז באיזה מצב תבחר לצלם.?
התשובה , לא. אתה לא צריך לצלם במצב M במצלמה DSLR כדי להיות מקצוען. עם זאת, אתה לא הולך להרשים מישהו על ידי צילום במצב אוטומטי שכן רק את עצמכם. ישנן סיבות שמקצוענים לעתים קרובות מצלמים במצב ידני . ממה ששמעתי מצלמים אחרים או מהסקרים בפורומים, יש איזון יפה בין אנשים אפילו צילום במצב ידני ומצב עדיפות צמצם או תריס. למרות שניסוי הוא תמיד הדרך הטובה ביותר לגלות מה עובד טוב עבורכם, הנה מדריך כדי להראות לכם שימוש בכל אחד ממצבים הנפוצים ביותר.

מדריך למצב (M) ידני

אם אתם יכולים לנחש,  במצב M הוא להגדיר באופן ידני (פרט לפוקוס ) את הפרמטרים של הצילום . זה כולל את ISO , איזון לבן , צמצם ומהירות תריס וסוג דגימת האור . מצב M הוא המצב היחיד שאין סוג כלשהו של אוטומציה לזה. צלם רבים מסוימים מעדיפים שיש שליטה מלאה על הצמצם ומהירות תריס , עם הרבה ניסיון שימוש במצב זה בדרך כלל יכולים לנחש איך לצלם את סצנה רק מלהסתכל עליה . שימוש במצב M הוא גדול מדי למתחילים אבל זה נותן לצלם הבנה טובה יותר לגבי הצילום והשילוב בין צמצם ומהירות ותריס שכן גם כמתחיל שווה ניסיון כך לומדים .
אבל לא רק יתרונות בשימוש במצב זה . מצבי תאורה מסוימים הם מסובים או יכולים להשתנות במהירות ,וזה עושה את זה קשה לשמור על קשר עם שינוי ההגדרות . מצב ידני המתאים ביותר לשימוש במצבים בהם התאורה היא קבועה , כמו סטודיו או יום שמש ללא עננים אך גם על המצבים המשתנים ניתן להתגבר ע"י שמוש מתמיד במד האור של המצלמה . ברגע שאתה מקבע החשיפה הנכונה, אתה יכול להגדיר את מהירות צמצם משולב עם התריס. במצב M הצילום שלכם יישארו בחשיפה עקבית. האלמנט שעוזר למצוא את האיזון בין התריס לצמצם הוא מד האור שניראה דרך העינית שדוגם את כמות האור או בכך נותן את השילוב הנכון בין שנהם שכן צלמים "משחקים" עם הפונקציה חשיפת יתר או החשכה בכוונה תחילה ,על מנת לקבל אפקטים רצוניים.
מצלמה מצב M
מצב צילום M ידני במצלמה

מצב עדיפות צמצם (, A-AV )

מצב עדיפות צמצם הוא עוד בחירה פופולרית עבור צלמים היא משום שמאפשר לכם לבחור את הצמצם (שהוא בראש סדר עדיפויות עבור צלמים רבים ) אתם נותנים למצלמה לבחור באופן אוטומטי את מהירות התריס כדי לתת לכם חשיפה נכונה . ייתכן שאתם תוהים למה כולם לא משתמשים במצב הזה ונותנים למצלמה לעשות את כל העבודה במקום לבזבז את זמן שינוי ההגדרות באופן ידני. ובכן, מערכת המדידה של כל מצלמה היא קצת שונה מה שאומר שהם עשויים להיות שונה בבחירת חשיפה נכונה .
בעוד שכל מצלמה מקצועית תהיה חשיפה שקרובה למושלם, אך שבחלקם עשוי להיות קצת חשיפת יתר או חשיפה חסר לטעמו של הצלם . הדבר נכון במיוחד בתנאי תאורה מסובכות כמו נושאי תאורה אחורית או סביבתית שכן צלמים לפעמים מעדיפים שהתאורה הסביבתי תעביר את מסר .
סיבה נוספת בשימוש מצב זה בכך שהצלמים מעדיפים שליטה בעומק השדה ע"י שינוי גודל הצמצם.
מצב צילום A במצלמה .
מצב צילום A -AV עדיפות צמצם במצלמה.

מצב עדיפות מהירות תריס ( S, TV)

במצב עדיפות תריס  נפוץ במיוחד , כי רוב הצלם רוצה שליטה על מהירות התריס. במצב S או TV עשוי להיות שימושי במצבים שבהם אתה מצלמים פעולה מהירה או נושאים תנאי תאורה  נמוכים. נניח למשל , אתה מצלמים רקדנית בלט קופצת באוויר או עולה וירדת או מניפה יד ושים לב שאתה כל זמן מקבל תמונה מטשטש של הפעולה במהירויות תריס מתחת 1/100 . אתה יכול להגדיר מהירות התריס שלך ב1/200  או 1/320 במצב S ולוודא שנושא שלך הוא " קפוא " ביחסית לתנועה בכל פעם, את שאר הפרמטרים במצלמה כגון :גודל הצמצם והISO תבחר המצלמה באופן אוטמטי  או ידני לפי הצורך.
 
מצב צילום S במצלמה .
מצב צילום S-TV עדיפות תריס במצלמה .

מצב אוטומטי ( AUTO )

אם אתם מצלמים במצב אוטומטי עם מצלמת DSLR , עצור. תשאל אם אתם רוצה ללמוד צילום , שאני מניח שזו המטרה שלכם לכן שקניתם  מצלמת DSLR? , אז מצב אוטומטי ילמד אותך מעט מאוד, מכוון שהמצלמה עושה את העבודה בשבילכם צמצם, מהירות, פלש, ISO ,רגישות השבב די משעמם זה לא בשבילכם אתם רוצים להפיק יותר מזה ולהביא אמירה דרך התמונה ודרך מצב אוטמטי לא ניתן להשיג את זה.
מצב צילום אוטומטי במצלמה .
מצב צילום AUTO אוטמוטי במצלמה .

מצב תכנית ( P )

יש הטוענים שמצב P עומד על מצב מקצועי (PROFESSIONAL) ), אבל במצב זה הוא רמה אחד פחות מאשר בשימוש במצב אוטומטי . ישנם מעטים שמצלמים במצב P , אבל זה קרוב מאוד למצב אוטומטי בכך שהוא בוחר את מפתח הצמצם ואת מהירות תריס בשבילם. זה נותן לך קצת יותר שליטה על היכולת להגדיר את האיזון הלבן ופיצוי חשיפה . כמו כן נותן לך את הבחירה להשתמש ב ISO וכן באפשרות לשלוט על הפלש המוקפץ לפי בחירתכם זה לא מצב שמתאים לצלמים שרוצים שליטה על המצלמה  והתוצאה הסופית.
 
מצב צילום P במצלמה .
מצב צילום P תוכנית במצלמה .
לסיכום:
אני מקווה שבמאמר עזרתי בחשיבה  אחרת. לא משנה מה תצלמו אבל תצלמו כמה שאפשר תיתנסו במצבים ,ותתאים לעצמכם סגנון צילום .לדעתי מצבי צילום ידני עדיפים משום שהם נותנים לצלמים יותר שליטה והבנה של המצלמה שלהם חסרנות ויתרנות  ביחס לסביבה , בנוסף פיענוח תנאי הסביבה והמרתו לתמונה טובה. 
הדעה שלי  בנושא צילום במצב של M מאפשרת שליטה על מאפייני המצלמה ע"י הצלם , ונותנת תוצאות טובות יותר בתוצאה הסופית שזו התמונה אשר אלה התכון הצלם בסופו של עניין להגיע על פי ראות עיניו יחד עם זאת עבודה במצב Mשליטה ידני מאפשר הבנה עמוקה של פעילות המצלמה  ואפשרות להפיק תמונות יותר אומנתיות .
כול נושא  מצבי הצילום במצלמה והשפעותיו על התמונה  נילמדים בסדנאת קורס צילום מתחילים ,וכן בקורסים של יסודות הצילום בהוראה פרטנית. 
  כול הזכיות שמורות לאלרועי יעקב PHOTO10.CO.IL  ©

השארת תגובה