משולש הצילום במצלמה הדיגטלית

משולש הצילום במצלמה הדיגטלית

משולש  הגומלין אשר מתקיים במצלמה דיגטאלת  על מנת לקבל תמונה  הוא בין שלושה גורמים עיקרים: הISO אשר מגבר את  אור הניקלט בחיישן ,צמצם העדשה  יחידת בצורה דאפרגמה המורכבת מעלים אשר נסגרת ונפתחת  אשר קובעת את כמות האור שתכנס לחיישן ,ותריס  במצלמה הדיגטלית אשר קובע את פרק הזמן שהחיישן יהיה חשוף לאור .

  INTERNATIONAL ORGANIZATION STANDARD) ISO)

איקון של ISO
איור 1- צילום ISO לוג.
  
international ORGANIZATION  standardISO)  הוא בעצם  המקביל לASA   בסרט בפיליים במצלמה  שהיה בעבר  והגדיר את רגישות סרט הצילום במצלמה הערכים של ASA100  ASA200 ASA400  רק שהISO  מגדיר את הרגישות של החיישן בערכים של ISO  תפקידו  הוא להגביר את כמות האור (הפוטונים) אשר מגיעם לחיישן.
 כאשר  מצלמים בתנאי תאורה רגלים שאין מחסור  באור  משתמשים בISO 100  ככול שכמות האור יורדת אנו עולים בערכים של  הISO על מנת לספק כמות אור סבירה לשם קבל תמונה מוארת ולא חשוכה .אך אחד הבעיות העיקריות של ISO הוא כאשר הוא מגביר אור הוא גם מגביר רעשים סביבתיים אשר גורימם לקבלת תמונה מגורענת בפריים ,דבר אשר פוגע באיכות התמונה . רעשים סיביבתיים  הם הרעשים אשר קיים בתמונה נגרמים מהאלקטרוניקה של המצלמה הדגטלית  אשר יוצרים רעש אלקטרונים שמוגברים ע"י המצלמה   בנוסף רעשים נוצרים מהחזרי האור בעדשה ורעשים סביבבתיים אשר  מוגברים ע"י יחידת הגברה האלקטרונית  של המצלמה.
החסרונות הבולטים של ISO הם :השפעתם על גרעינות התמונה וקבלת  תמונה לא איכותית  . 
ושנית פגיעה בדינמיק ראנג (הרזולציה של המצלמה ברמות של בין שחור ללבן)  של המצלמה.
 
 
 
לונדון איי צילום אלרועי יעקב
צילום מספר 3 -לונדון איי צילום לילה IS0 4000
גלגל לונדון
צילום מספר 2- לונדון איי צילום לילה IS0 4000 תמונה

צמצם המצלמה

צמצם : תפקידו של הצמצם  במצלמה  הוא לאפשר לכמות אור מדודה לעבור לכוון החיישן,  הכמות הזו נקבעת  ע"י גודל החריץ של  הצמצם , אשר מאפשר לאור להגיע לחיישן .גודל הצמצם  יכול להקבע באופן אוטומטי או ע"י הצלם.  ההשפעה של הצמצם על הפריים המצולם הוא בעומק שדה ,ככול שהצמצם סגור יותר עומק השדה של הצמצם הוא רחב וככול שהוא סגור עומק השדה שלו הוא צר . היחידות של גודל הצמצם  נמדד הוא f סטופ.
צילום 4- השפעת גודל הצמצם על האור ועומק השדה
ניתן ליראות  על פי  הצילומים מטה את השפעות הצמצם כאשר הוא פתוח או סגור לדוגמא: בצילום מספר 5  ניתן ליראות כי התמונה שצולמה בצילום 5 בצמצם f 8  שהוא צמצם סגור יחסת לתמונה שצולמה בתמונה 6 בצמצם  2.8 שהוא צמצם פתוח  מקבלים הבדלים של עומק שדה  מששמעותים . כול  הרקע בתמונה 5 שצולמה בצמצם סגור הוא חד יחסית לרקע בתמונה שבתמונה 6 שצולמה בצמצם פתוח f2.8 וזו בעקבות  התכונה של הצמצם , כאשר הוא סגור מקבלים חדות ברקע בגלל פזור האור האיטי ,וכאשר הוא פתוחה פיזור האור הוא מהיר יותר משגורם לטישטוש הרקע  בתמונה  מספר 6.
צילום צמצם פתוח עומק שדה רחב
צילום 5 -בעומק שדה רחב צמצם F8(הרקע מטושטש פחות)
צילום 6- בעומק שדה צר צמצם 2.8 F(רקע מטושטש יותר)

תריס המצלמה

תריס המצלמה :התריס הוא מנגנון  אשר נמצא בתוך המצלמה ומאפשר לאור לחדור  לחיישן לפרק  זמן מסויים, הבכך שהוא נפתח ונסגר לפרק זמן ידוע מראש שמכוון  במצלמה ע"י  הצלם או המנגנון האוטמתי   .הערכים של המהירות התריס  הם בחלקי השנייה כגון :,..100,200,300 ,10,20,30,40 2 כלומר כאשר  המדידה  הם בפועל הם  1/10,1/2, 1/20, 1/30, 1/40' ..1/100, 1/300 …. זאת אומר שהמדידית זמן הוא  בחלקי השנייה  וכאשר יופיעו  עם גרשיים  כמו 10" 20" .. הכוונה  היא שמדידת הזמן  היא  ביחידת של  שניות  לדוגמא: 10" עשר שניות  20" -עשרים שניות ושלושים שניות הם 30" ישנה אפשרות נוספת באופצית התירס שניקראת  bulb אשר מאפשר בלחיץ אחד על כפתור פותחת את התריס של המצלמה ,או בעזיבה את לחץ התריס לסגור את התריס של המצלמה (שליטה ידנית על מהירות התריס).
ע"י קביעת מהירות התריס  מתאפשרת חשיפה ארוכה או קצרה של אור  לחיישן  בכך נקבל הקפאה של התנועה או טישטושה  . השפעתו של התריס על האור הוא באור הסביבתי של התמונה המצולמת ,כלומר האור מסביב לאובייקט המצולם .
מהירות תריס איטי  על אוביקט שנעה תיגרום לטשטוש התמונה  מהירות תריס  גבוה תיגרום להקפאת התנועה .
צילום 7- אילוסטרציה תריס שולט על כמות האור הנכנס לחיישן.
צילום במהירות תריס נמוכה
צילום 8- מים זורמים מהירות תריס נמוכה 1/20 השניה
צילום במיהירות תריס גבוה 1/1000
צילם 9- מים זורמים מהירות תריס גבוה 1/1000 השניה
ניתן ליראות כי בצילום 8 מהירות היא נמוכה 1/20 השניה   לכן מקבלים מריחה של המים  לעומת צילום 9 שהמהירות היא גבוה 1/1000 השניה  מקבלים הקפאה של טיפות המים. 
ניתן לומר כי לאחר שהבנו את התפקידים  של  כול המאפיינים ששולטים על התמונה  ה IS0,תריס וצמצם אנו יודעים כי השילוב בינהם  תתן תמונה על פי התמהיל של שלושת המאפיינים, במיוחד כאשר מצלמים במצב ידני M (מצב M מאפשר שליטה על כול  המרכיבים ISO,צמצם,תריס  באופן ידני ע"י הצלם ) שמאפשר לנו מה הוא המאפיין הדומננטי אשר יביא את ,המד האור במצלמה (מד אור יחידה שנותנת  קריאת אור  לאוביקט המצולם)  למצב של פיצוי חשיפה 0 ולקבל תמונה מאוזנת מבחינה התאורה , מצב M ( מצב ידני) מאפשר לנו לבחור גם בין חשיפת יתר וחשיפת חסר ולקבל תמונה אשר נכונה עבורנו 
פיצוי חשיפה במצלמה
צילום 10-מד אור במצלמה אנדקציה לפיצוי החשיפה
 לסיכום : כאשר  מבצעים צילום  ע"י המצלמה  שלושה גורמים עיקריים מוערבים בביצוע התמונה כאשר ישנה מערכת יחסים הדוקה בינהם  כול אחד יכול להשפיע ע"י המאפיינים שלו על התמונה. הISO מגביר את כמות האור המגיעה למצלמה אך החיסרון שברמות מסיימות הוא גורם לגרגירות  בתמונה  ופוגע בדינמק ראנג של החיישן , הצמצם  משפיע על כמות האור ע"י מפתח הצמצם שנמצא בעדשה  (גדול או קטן) או בכך  גם משפיע על עומק השדה של המצלמה ,והתריס שהוא הגורם השלישי אשר ע"י מהירות סגירתו ופתיחתו הוא שולט על פרק הזמן של האור הנכנסת למצלמה  ,מהירות גבוה פחות אור נכנס לחיישן מהירות איטית יותר אור נכנס לחיישן , כמובן שהמהירות נקבעת  על פי תנאי האור בשטח ע"י מד האור  על מנת לאפשר תמונה אופטימלית . חומר הלימוד הזה הוא חלק מתוכנית הלימודים של קורס צילום  מתחילים  וסדנאת לימודים לצלמים מתחילים  בכיתה מדגש חומר הלימוד עם הרבה דוגמאות  יחד עם צילומי שטח וסירטונים לשם חיזוק הבנה בנושא .
כול הזכיות שמורות לאלרועי יעקב Photo10   © אין להעתיק או לשכפל תוכן זה .

השארת תגובה