אך לצלם צילמי נוף טובים

אך לצלם צילמי נוף טובים

כחובבי צילום אנחנו לפעמים נמצאים במקומות מקסמים  של נופים טבע  של הרים, נחלים, צמחיה ,עצים קרחונים ,ושמש בשלל גוונים  בעולם ורוצים להנציח את הרגעים המהפנטים של הבריאה לעולם הרחב של  הנופים עוצרי נשימה  והטבע מרהיב לצופים ,אך ישנם שיטות להעביר את המסר  לצופה ולהשאיר רושם חזק על הצופה  ע"י קומפזציה, זוית צילום,הולכת עין ,ופרספקטיבה   מאמר זה יתן את השיטה לביצוע תמונות מרשימות של נוף טבע מרהיב.
באיזו עדשה להשתמש ?
עדשה: שימוש בעדשה רחבה מאפשרת זוית רחבה של הפריים המצולם .הזויות הרחבות שמאפשרת העדשה לקבל מספיק שטח כסוי בפריים על מנת להעביר את חווית הנוף אם מימד העומק מה שעדשות טלה (עדשת זום) לא יכולה להעביר את מימד העומק כמו עדשה רחבה .
מצב המצלמה: 
 ISO: ISO נמוךׁ ׁׁ(iso 100 – iso 200ׂׂ ) לאפשר דנמיק ראנ'ג ( ספקטרום המרחב במצלמה משחור ללבן ) רחב במצלמה על מנת לקבל מבחר רב יותר של רמות שחור עד  לבן ולהמינע מקטעים שרופים או אטומים  .
מצב צמצםצמצם המצלמה אשר משפיע על עומק השדה יהיה עם נטיה להיות סגור יותר  10f-22f כתלות בתאורה הסביבתית , על מנת לאפשר  חדות בתמונה ולקבל עומק שדה רחב .
מהירות תריס: מהירות התריס צריך להיות ביחסית לאורך המוקד שאנו מצלמים כלל אצבע  לפחות 1 חלקי אורך המוקד  לדוגמה :עם מצלמים ב 100m אנו נימנע  ממהירות תריס שהיא לא פחות מי 1/100 השנייה ,בחשיפות אורוכות  הכללים הם שונים. 

עוגן

עוגן בתמונה : העוגן  הצילומי  נוף מהווי  מרכיב חשוב התצלומי נוף ,תפקיד של העוגן בתמונה הוא נקודת אחיזה לעין נקודת אחיזה זו אשר מתבצעת   ע"י טכניקת  הפרספקטיסבה אשר מאפשרת לצופה לקבל מימד שונה לתמונה,  המימד הוא צפיה מי הגדול לקטן  העצם הקרוב לעדשה הוא גדול מאוד יחסית למצב הטבעי שלו והעצם הרחוק הוא נראה קטן מאוד הפרספרטיב מאפשרת העצמת עצמים קרובי ולהדגיש את סביבת  הנוף המצולם בכך להעצים את הנוף הסביבה כאשר עגינה משמשת גם כנקודת מוצאה לעין המתבונן ראה דוגמא למטה .
צילום נוף עוגן עם בתמונה
צילום 1 -אבן גדול משמשת כעוגן בתמונה ומוליכה לנוף.
תמונה מספר 2 :ניתן ליראות כי שלולית המים משמשת כנקודת עגינה אשר מגורמת לעין הצופה  להסתכל תחילה על השלוליות ולאחר מכן להמשיך לכוון האופק בצפייה בנוף הררי, התמונה יוצרת תהליך צפיה מעניין בפריים הבנוי בתמונה שמתחיל מלמטה ומסתיים מעלה בנקודת הקיצון של ההר . 
שלולית משמשת כעוגן
צילום 2-שלולית מים משמשת כעוגן לנוף המדברי

הולכת עין

הולכת עין: הולכת עין היא טכנקית  צילום אשר גורמת לצופה להתסתכל על קווים מנחים אשר גורמים להתכנס כלפי אוביקוט או אופק רחוק  המטרה ליצור אשליה של התכנסות לנקודה סופית שגורמת להרגשה של הולכה ורטאלית בפריים המצולם
גשר הולכת עין
צילום 3- הולכת עין של הגשר לכוון האופק
תמונה מספר 4– ניתן ליראות הולכת עין של שדרת העצים לכוון האופק שמתכנסים לקראת סוף הפריים .
הולכת עין שדרת עצים
צילום מספר 4- הולכת עין שדרת עצים

מצב הצילום  צילום רוחב או  צילום גובה 

ההחלטה לצלם לגובה או לרוחב היא החלטה חשוב בצילום נוף הכללי האצבע המנחים בהחלטת פוזצית  הצילום  היא על פי תנאי השטח .כאשר האוביקט הוא אלמנו גבוה  והקוום  המנחים לוקחים כלפי מעלה הצילום הוא לגבוה ,כאשר  הקווים המנחים הם לרוחב כלומר ישנו נוף מתמשך גם לצדדים  מצלמים לרוחב ראה דוגמא מטה :
תמונה מספר 5 -החלטה לצלם לגובה בתמונה 5   מכוון שהסלע היה גבוה משאר הסלעים או במקביל הפסים הלבנים מושכים כלפי מעלה, מה שחזק את ההחלטה שצריך לצלם  את התמונה לגובה. 
צילום נוף לגובה
צילום מספר 5- סלע הר קווים מנחים כלפי מעלה תמונת גובה
תמונה מספר 6 – מצב צילום רוחב הנוף ההרי עם קווים מנחים לרוחב רק ע"י צילום פריים רוחבי ניתן לקבל יופי הטבע עם מקסימום האינפורמציה של השטח המצולם .
חלוקת קו הזהב חוק השלישים
צילום מספר 6-צלום נוף לרוחב קווים מנחים הם רוחבים

קומפזציה 

קומפזציה ישנה משמעות חשובה בצילום נוף החלוקה של שלשים בתמונה נותנת לצופה הרגשה של סדר במבנה הפריים ע"י חלוקת הפריים בשלישים  חלק עלייון אמצעי ותחתון כאשר ישנה הפרדה מהותית בצבע ובמבנה כםי שניתן ליראות בצילומים מטה  . 
 בתמונה מספר 7 ניתן ליראות כי החלוקה של שלושה חלקים שמים,הרים,ואדמה על פי חוקה הקומפזציה נותנת הפרדה ברורה של צבעים בפריים ויוצרת תמונה מעניינת לעין הצופה . 
תמונת נוף חלוקת הזהב
תמונה מספר 7- יצירת קומפזציה של חלוקת פריים לשלושה חלקים עם שלושה צבעים

השתקפות

השתקפות בצילומי נוף מאפשרים להעביר לצופה תמונה כפולה של הנוף המצולם ,בצילום השתקפות מומלץ לצלם את הצד המשתקף בצורה מושלמת וגם את הצד המשקף ללא חיתוך כך שניתן לקבל תמונת מראה של הנוף.
תמונה מספר 8  ניתן ליראות את השתקפות ההר באגם כך מקבלים השתקפות סמטרית של הנוף המצולם  היוצר עניין לעין הצופה .בנוסף ישנה התכנסות של הנהר לכוון האופק מה שיצר הולכת עין לצופה בין שני ההרים.
השתקפות צילום נוף
תמונה 8- השתקפות הר באגם

רקע

הרקע בתמונות נוף משחק תפקיד חשוב כלומר אם האופק הוא צבעוני או בכל צבע אחיד מעניין צילום הנוף הופך להיות מעניין יותר לעין הצופה בנוסף לשאר הגורמים שהזכרתי ראה תמונה מספר 9
צילום מגדל אור רקע אדום
צילום 9- צילום מגדל אור בשעת הדימדומים
בתמונה  9 -ניתן ליראות כי לאלמנטים של הולכת עין  שמתבצע ע"י המזח קיים גם אלמנט הרקע אשר מאפשר לקבל תמונה מושכת בצבעים אשר זהים למגדלאור שקרובים לצבע האדום בכך יוצרים עניין בתמונה כאשר הרקע מהווה גורם דומננטי בפריים שמוסיף לצילומי הנוף.
לסיכום של עניין טכניקת צילום הנוף  הם על מנת לקבל תמונה מושלמת בעלת משמעות צילומית ועניין  לצופה בצורה תודעתי  אשר יוצרת נפעמות  ועניין בצפייה בתמונה, אך לפעמים טכניקה היא לא הפתרון לקבלת תמונה מושכת ,לפעמים התמונה היא יוצרת עניין לצופה ללא כול הקוים המנחים שהזכרתי ההרגשה של הרגע מעוברת בצורה מיטבית יכולה לגבור על כול טכניקה קיימת שהוזכרה כאן,לכן ההמלצות הינם קוים מנחים שיעזרו להגיע לתמונה מיטבית .
 צילום נוף הוא חלק מתוכנית הלימודים  מקורס צילום  מתחילים  שמוסבר לתלמידים דרך מצגות והתנסות בשטח .
 כול הזכויות שמורות לאלרועי יעקב Photo10  ©
 
 

השארת תגובה