פוקוס אוטומטי במצלמה

פוקוס אוטומטי במצלמה

מה זה פוקס אוטומטי במצלמה ? במאמר זה יעסוק בנושא הפוקוס האוטומטי במצלמה והשימושים שנעשים בו במסגרת הצילום. בהבנת מנגנון הפוקוס נותנת כלים טובים יותר לצלם להתמודד עם תנאי צילום מגוונים .
פוקוס אוטומטי במצלמה מטרות
הפוקוס האוטומטי מטרתו לעזור לצלם להתפקס על האובייקטים בצורה טובה והנכונה שמתאימה לתנאי הצילום של הרגע המצולם . קיימים כמה סוגי פוקוס במצלמה והם שונים ממצלמה למצלמה אך הרעיון הוא זהה , בפוקוס האוטומטי AF שהמשמעות של הקיצור הוא (AOUT FOCOS) במצלמה מופיע בכמה אופנים ואת זה אני אפרט בהמשך .
הפוקוס האוטומטי מתאפשרת בפעולת ההתפקסות  על האובייקט ע"י חצי לחיצה על הכפתור תריס הצילום, כאשר נלחץ  יופיע במסך העינית נקודות אדמות או נקודה אדומה על פי הבחירה של הפוקוס במצלמה ויאפשר פיקוס מהיר על האובייקט המצולם. הפוקוס האוטומטי הוא שונה ממצלמה למצלמה לדוגמה מצלמת D800 של ניקון מצוידת ב51 נקודות פוקס ואילו מצלמת ה D5100של ניקון מצוידת ב11 נקודות פוקוס.
החסרונות :של הפוקוס האוטומטי הוא בכך שהוא יכול להתבלבל ולבחור באובייקט שלא התכוונת אליו ולהתפקס עליו. 
היתרונות : מאפשר פיקוס מהיר ללא התערבות הצלם במנגנון הפיקוס. כדי להתגבר על הבעיה של הפיקוס AF  הלא רצוי  אנו משתמש בפיקוס נקודתית ידני אשר מאפשר בחירה טובה יותר לצלם  ביצוע  פיקוס נכון יותר על האובייקט  .
בחירת איזור הפוקוס מתחלקים לאיזורים וניתן לבחור במצלמה מה האיזורים אשר הצלם מבקש להיפקס  עליהם .
בדוגמאות למטה ניתן ליראות כי בחירה של איזור הפוקוס מאפשרת להתפקס על איזור מסויים שנבחר ע"י קבוצת נקודות הפקוס שיתפקסו על האובייקט בנבחר.
תמונה 1: תמונה הניראת במצלמה על האוביקט הנבחר בפקוס בצד שמאל.
תמונה א1: התמונה המתקבלת במצלמה בחירת פקוס בצד שמאל על האוביקט הנבחר .
תמונה 2: תמונה הניראת במצלמה בחירת פקוס במרכז על האוביקט הנבחר במרכז
תמונה א2: התמונה המתקבלת במצלמה בחירת פקוס במרכז על האוביקט הנבחר
בחירת מיקום הפיקוס ע"י קבוצת נקודות הפקוס תקבע את איזור הפיקוס בתמונה וכמו כן תשפיע על עומק  המוקד על פי מפתח הצמצם שנבחר בזמן הצילום .(מפתח צמצם פתוח מקבלים עומק שדה צר,מפתח צמצם סגור נקבל עומק שדה רחב ).
שימוש נוסף בשימוש בפקוס האוטמטי הוא התפקסות על עצמים בתנועה במצב זה הפיקוס האוטומטי עוזר להיתפקס על האובייקט בצורה מיטבית  מבלי לפספס את החדות של התמונה כאשר האוביקט בתנועה ראה תמונה 2 
תמונה מספר 2 פיקוס מספר נקודות פיקוס על אוביקט בתנועה

מיקוד נוסף שאפשר להשתמש במצלמה הוא המיקוד הנקודתי כפי שהזכרתי בתחילת המאמר מיקוד זה מאפשר מיקוד נקודתי על אוביקט  וגורם לפיקוס ממוקד יותר בבחירה שלנו בצילום עם מיקוד זה המשחק של עומק השדה הוא הרבה יותר גמיש וקל לביצוע ראה דוגמא  בתמונה מספר 3.

תמונה 3 פקוס נקודתי .
בכול מצלמה בחירת הפיקוס הוא שונה ממצלמה למצלמה לפעמים ישנה דרכי קיצור על המצלמה ולפעמים דרך התפריט הראשי . גורם נוסף שמשפיע אם התמונות שלך ממוקדות בצורה חדה הוא מצב המיקוד שבו אתה משתמש – צילום יחיד, מיקוד רציף, ידני וכן הלאה.
שימוש במגוון רחב של נקודת פוקוס יש יתרון : ניתן לצלם איתם מצבי תנועה כאשר האובייקט נע במהירות כגון ילדים רצים צילום ספורט או בעלי חיים בתנועה מהירה הפיקוס האטומטי יעשה לנו חיים קלים  במצבים אלה .
לסכום :שימוש בפוקוס אוטמטי יש מגוון אפשריות, פיקוס זה מקל על הצלם בצילום ללא צורך בהתערבות  ידנית אך מצד שני  צריך להיות מודעים לחסרנות של פיקוס האוטמטי ובחירית נקודות פיקוס עבודה במנגנון הפקוס נילמד בקורס צילום מתחילים ומהווה נושא חשוב בקורס צילום להבנת מנגנון  המצלמה  .

כול הזכיות שמורות לאלרועי יעקב Photo10  ©

השארת תגובה