עקרון פעולת המצלמה

 עקרון פעולת קאמרה אובסקורה.

מאז גלויה של קאמרה אובסקורה (הלשכה השחורה ) במאה הרבעית לפני הספירה ע”י אריסטו אשר מצא כי ע”י ביצוע נקב בקופסא, תיתן השתקפות של אובייקט המוקרן בדופן הקופסא בצורה הפוכה דומה מאוד לעקרון פעולת המצלמה הקיים  היום. במהלך השנים “קמרה אובסקורה” נכנסה לשימוש במאה 12-13 בקהילת האומנים הציירים אשר השתמשו בקופסת “קאמרה אובסקורה” לציור ככלי אשר אפשר לאומנים לצייר ציורים בצורה קלה יותר על לוחות הבד בכך שראו את ההשתקפות של המצולם בקופסה או בכך הקל עליהם בהעברת הרישומים  על בד .
איור 1 עקרון פעולת קמרה אבסקורה .
איור 1 עקרון פעולת קמרה אבסקורה .

עקרון פעולת המצלמה

עקרון פעולת המצלמה זהה קיים במיבנה העין. השתקפות של אובייקט הנצפה בעין האנושית עובר דרך  הקרנית לרשתית העין או מוקרן על גבי רשתית העין בצורה הפוכה,המוח שמקבל את התמונה ההפוכה , הופך את התמונה על מנת להתאים אותה לתנאי הסביבתים הרגלים של המרחב האנושי , רגישות של העין ביחסית לחיישן המצלמה משתווה לערך של כMpx 120 כלומר כושר הפרדה של העין עולה בכמה מונים על החיישן של מצלמת הDSLR.
 
איור 2 אך תמונה מוקרנת אל תוך הרשתית של העין דרך קרנית העין בצורה הפוכה ומיושרת ע"י המוח .
איור 2 אך תמונה מוקרנת אל תוך הרשתית של העין דרך קרנית העין בצורה הפוכה ומיושרת ע”י המוח .
איור מספר 2 תאור השתקפות התמונה בעין ותירגום ע”י המוח
עקרון הקאמרה אבסקורה קיים בכול מצלמה משוכללת הקיימת היום הרעיון שהוא שעדשה אשר מקבלת את החזר האור מאובייקט  מעבירה את הקרני האור אל תוך המצלמה אשר מוקרן על גבי מראה  שממוקמת בתוך גוף המצלמה, המראה מחזירה את האור המוקרן לכוון פריזמה (מנסרה ) שצורתה היא מחומש הממוקמת בראש המצלמה ,אשר תפקידה להסיט את האור בצורה כזו אשר תעבור את תוך ענית הצפייה של הצלם , במצב זה הצלם צופה באובייקט המצולם רגע לפני שהוא מפעיל את תריס ע”י לחיצה על הכפתור במצלמה. ראה איור מספר 3.
 
איור מספר 3 פעולת מצלמה לפי ביצע לחיצה על כפתור הצילום .
איור מספר 3 פעולת מצלמה לפני ביצע לחיצה על כפתור הצילום .
כאשר נלחץ כפתור התריס  (איור מספר 4)   בעת הצילום, המראה במצלמה  עולה כלפי מעלה (מספר 11 באיור) או מאפשרת מעבר אור דרך העדשה אל דרך צמצם (מספר 13 באיור 4) העדשה אשר מעביר את האור אל החיישן .החיישן קולט את האור ( מספר  6 באיור ) או מעביר אותה ליחידת המרה של אות האנלוגית לאות דיגיטלי יחידה הניקראת A/D דבר אשר מאפשר  לדחוס ולשמור  את התמונה בקוד בינאר אפס ואחדים(0,1) על כרטיס ה-SD במקביל להקרין  את התמונה על גבי המסך של המצלמה  לצפיה בתמונה המצולמת .
איור מספר 4 פעולת מצלמה בעת ביצוע הצילום במצלמה .
איור מספר 4 פעולת מצלמה בעת ביצוע הצילום במצלמה (לחיצה על כפתור התריס).
 
לאחר הצילום המראה חוזרת ל מצב ההתחלתי כפי שמתואר באיור 3  עד  ללחיצה הבאה .
ניתן ליראות את התפתחות הצילום מהעקרון הפשוט של “קאמרה אובסקורה” עד לישום המצלמה דגטלית אשר מאפשר לעבוד על אותו עיקרון בטכנולוגיה העכשוית. מאמר הוא כחלק מקורס “צילום מתחילים” לצלמים מתחילים בקורס צילום מתחילים להבנת עקרנות המצלמה  .
כול הזכיות שמורות לאלרועי יעקב Photo10  ©

השארת תגובה